Danas toliko znamo da možemo tvrditi- djeca neke od najvećih uspjeha postižu prije nego krenu u školu. Znamo da je vrijeme koje roditelji provode sa svojom djecom od rođenja do pete godine iznimno važno za uspjeh u školi i životu. Znamo da nije važno koliko je to vremena mjereno u satima, već način na koji provodimo vrijeme s djecom.

Zanimljivo je promatrati što sve malo dijete može i kako to čini. Što više proučavamo dječji razvoj spoznajemo koliko su naša prijašnja vjerovanja bila ograničena.

Ono što se događa u ranom djetinjstvu ima golemi utjecaj na kasniji razvoj. Mozak raste nevjerojatnom brzinom. Neuroni koje dijete koristi rastu, povećavaju se i povezuju, neuroni koje dijete ne koristi, ne bilježe ovakav rast. Sa velikom sigurnošću možemo reći: učenje će biti lakše kasnije u životu, ako postoje temelji nastali kroz obogaćivanje. U našem sustavu odgoja i obrazovanja tek se od nedavno prepoznaje značaj ovakvih programa.

Što možemo učiniti kao „odrasli“? Većina literature, stručnjaka za poticanje darovitosti i životnih primjera ukazuju na slične stvari. Mi vam donosimo osnovne smjernice:

Uočiti potencijal vrlo rano. Moramo se osvijestiti o tome kako se razvijaju naša djeca. Koje su njihove faze razvoja i kako uočiti znakove nadarenosti. Osim toga, moramo cijeniti i uvažavati različitu lepezu sposobnosti te poticati i brinuti se za djetetove jake strane. Biti tvrdoglav? Što to znači? Ponekad je potrebno promatrati dječje osobine u kontekstu i vidjeti što možemo učiniti s njima. Tvrdoglavost može biti izvrsna podloga za upornost, privlačenje pažnje, rukovođenje, a dnevno sanjarenje može biti podloga za kreativne izume.

Dati svojoj djeci najvažnije od svega: vrijeme! Promijeniti prioritete, početi s malim stvarima-odrediti jedan dan u tjednu kao obiteljski. Važnost zdravih obiteljskih odnosa i potpora koju dijete uživa u krugu obitelji neprocjenjiva su zaštita i razvojni poticaj.

Poticati malu djecu u istraživanju, igri, učenju. Obogatiti program vrlo rano kroz pjevanje, glazbu, didaktiku… Pričajte, slavite uspjeh, ali i osigurati vrijeme za mir i nezavisnu igru. Ravnoteža i raznovrsne aktivnosti najbolje su rješenje.

Možemo koristiti svaku priliku za izlete i vježbanje opažanja različitih stvari. Na taj način pobuđujemo dječji interes, motivaciju, perceptivne sposobnosti, pamćenje.

Uri Bronfenbrenner kaže: „Svako dijete treba bar jednog odraslog koji je apsolutno lud za njim.“ Svako dijete u određenom periodu treba određeni razvojnu podršku. Za dojenčad i malu djecu vrtićke dobi ta podrška uključuje visoku razinu privrženosti, pozitivnu komunikaciju u obitelji, prisutnost značajnih odraslih, ohrabrujuću klimu, konstruktivno korištenje vremena (superviziju i izlaganje kreativnim aktivnostima kući i drugdje) i osnaživanje(vrednovanje, zaštitu, uključivanje i stavljanje u centar obiteljskog života).

Učiti odgovornosti –dijete je sposobno učiniti male zadatke i donositi odluke. Pomoći drugima kako i koliko može, na taj način učimo pozitivnim osobinama.

Modelirati željeno ponašanje- ako želite da vaše dijete čita, čitajte i vi, ako želite da ustraje u zadatku, ustrajte i vi. Kod male djece to možda neće biti dovoljno, onda to popratite verbalnim uputama ili ponekom nagradom, ali znajte da starija djeca jako dobro oponašaju odrasle.

Nikad ne recite NE knjigama. Čim budu mogla dozvolite djeci da odaberu svoju literaturu. Čitanje će probuditi ljubav prema knjigama, stvoriti osjećaj redoslijeda ritma i ljepote jezika.

Poticati usvajanje vještina koje će dijete učiti u školi. Što sve možemo: Čitanje i matematika, prije škole zašto ne? Spiralni kurikulum uključuju upoznavanje s kompleksnim konceptima vrlo rano, a onda njihov daljini razvoj kroz godine. Poštovanje vlastitog izbora djeteta, te preuzimanje rizika je esencija učinkovitog učenja, učinite sigurnim ozračje za eksperimentiranje i pravljenje pogrešaka. Mnogi TV programi su edukacijski, ali budite selektivni. Pisanje i crtanje? Svi radovi i crteži bi trebali biti pokazani s ponosom. Odgovorno prigrlite tehnologiju-nevjerojatno je što 3-godišnjaci mogu učiniti s njom.

Pronaći ravnotežu između razvijanja talenta i kreiranja dobre osobe. Ohrabrite djecu i pomozite im pronaći njihove jake strane, pokažite da je potrebno vrijeme, predanost i rad kako bi neki talent doživio svoj puni potencijal.  Nemojte forsirati malu djecu u jedno područje, potičite ih na istraživanje i pustite njihovi talentima da sazriju.

Održavati pozitivnu komunikaciju i suradnju sa školom. Edukacija ne bi trebala biti samo na školi(kakva god bila) trebala bi biti jedna od karika u poučavanju. Obogaćeni program može biti u školi, kod kuće, na kompjuteru, igralištu, klubovima, udrugama, muzejima, kazalištima i sl.

Osigurajte prilike djetetu za samostalno odlučivanje i donošenje odluka.